اطلاعات آزمایشگاههای تحقیقاتی

 | تاریخ ارسال: 1398/9/8 | 
نام آزمایشگاه: آنالیز سیستم های قدرت
سرپرست آزمایشگاه: شهرام منتصر کوهساری

آدرس وبسایت آزمایشگاه: 
http://www.intelectri.com
توضیحات:
این آزمایشگاه از یک نرم‌افزار شناخته شده (
PASHA) برای شبیه‌سازی سیستم‌های قدرت استفاده می‌کند. برنامه‌ی POUYA نیز از PASHA به عنوان یک شبیه‌ساز بلادرنگ مستقل سیستم‌های قدرت استخراج شده است. 
این آزمایشگاه در هر دو زمینه‌ی تحقیقات و آموزش فعال است. در ادامه زمینه‌های کلیدی مورد علاقه برای تحقیق در آزمایشگاه آنالیز سیستم‌های قدرت لیست شده است:
• آنالیز خطا
• پایداری گذرا
• پویایی فرکانس
• پخش بار
• آنالیز شبکه‌های جهانی
• شبیه‌سازی بلادرنگ
• هماهنگی رله و حفاظت سیستم‌های قدرت
• طراحی سیستم صنعتی

 
نام آزمایشگاه: اتوماسیون و سیستم های مانیتورینگ هوشمند
سرپرست آزمایشگاه: امیرحسین رضایی

آدرس وبسایت آزمایشگاه: 
http://aims.aut.ac.ir
توضیحات:
تحقیقات این آزمایشگاه شامل طراحی، توسعه و پیاده‌سازی (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری) اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های مداربسته است. پروژه‌های فعال در حال حاضر عبارتند از:
• اندازه‌گیری سرعت اتومبیل مبتنی بر رادار به وسیله‌ی عکاسی با سرعت بالا
• مانیتورینگ تصویری (برای شهر شیراز)
• اتوماسیون برای پارکینگ ماشین در مقیاس بزرگ
• سیستم‌های مدیریت ساختمان (
BMS)
• مدل‌سازی سیستم‌های ماهواره‌ای (ماژول انرژی)
• تست غیرمخرب (
NDT)
 
نام آزمایشگاه: اتوماسیون و فناوری اطلاعات
سرپرست آزمایشگاه: احمد افشار

 
نام آزمایشگاه: اجزاء محدود
سرپرست آزمایشگاه: جواد شکراللهی مغانی

توضیحات:
آزمایشگاه اجزا محدود تحقیقات با کیفیت بالا با استفاده از تکنیک اجزا محدود انجام می‌دهد. هدف این آزمایشگاه توسعه و اعمال فرمولاسیون اجزا محدود برای حل مسائل پیچیده‌ی مهندسی در حوزه‌های الکترومغناطیسی ست. دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه قدرت به‌خصوص دانشجویان گرایش ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت برای طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌های الکترومغناطیسی شامل ماشین‌های الکتریکی، ترانسفورمرها، تجهیزات فشار قوی و ...
در این آزمایشگاه فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دهند. دو جنبه برای کار وجود دارد، توسعه‌ی نرم‌افزاری و همچنین اعمال تکنیک‌ها به طراحی و بهینه‌سازی انواع دستگاه‌های الکترومغناطیسی. برنامه‌های کاربردی معمول طراحی نرم‌افزار عبارتند از: ماشین‌های الکتریکی، ترانسفورمرها، پرتاب‌کننده‌های الکترومغناطیسی، تست غیرمخرب و برق‌گیر. پروژه‌ها از کار اساسی بر مدل‌سازی الکترومغناطیسی تا طراحی مبتنی بر مدل‌سازی کامپیوتری را شامل می شود.

 
نام آزمایشگاه: الکترومغناطیس کاربردی
سرپرست آزمایشگاه: حسام الدین صادقی

توضیحات:

آزمایشگاه الکترومغناطیس کاربردی در راستای تحقیق و توسعه‌ در زمینه‌های مختلف الکترومغناطیس کاربردی فعال است که شامل ارزیابی غیر مخرب مواد، سازگاری الکترومغناطیسی و طراحی و توسعه‌ی آنتن‌ها می‌شود. هیئت علمی این آزمایشگاه همچنین خدمات مشاوره و مهندسی به بخش‌های مختلف صنعت ارائه می‌دهند. در ادامه توصیف مختصری از پروژه‌های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه آمده‌ است:

• آنالیز و اندازه‌گیری میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از تخلیه‌ی رعد و برق و اثرات آن‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف استفاده شده در سیستم‌های‌ قدرت، خطوط تولید کارخانه‌ها و غیره
• آنالیز و طراحی سیستم‌های زمین کردن مناسب برای هر دو رژیم فرکانسی پایین و بالا
• آنالیز و اندازه‌گیری تابش فرکانس رادیویی ناشی از تلفن‌های همراه و اثرات زیستی آن بر بدن انسان
• آنالیز و اندازه‌گیری اعوجاج هارمونیکی در سیگنال‌های ولتاژ و جریان به وجود آمده به سبب بارهای غیرخطی در سیستم‌های قدرت
• ارزیابی غیرمخرب الکترومغناطیسی مواد با استفاده از جریان گردابی و تکنیک‌های مایکروویو  

 
نام آزمایشگاه: الکترونیک صنعتی
سرپرست آزمایشگاه: حسن رستگار
 
توضیحات:
درس الکترونیک صنعتی به موضوع کاربرد المان‌های نیمه هادی برای کنترل و تبدیل انرژی الکتریکی می‌پردازد. در آزمایشگاه الکترونیک صنعتی متناسب با موضوع درس به بررسی انواع مبدل‌ها (یکسوساز 
AC to DC، اینورتر DC to AC، مبدل DC-to-DC و AC to AC )پرداخته می‌شود.
 
نام آزمایشگاه: الکترونیک پیشرفته ی خودرو
سرپرست آزمایشگاه: مجید شالچیان  

این آزمایشگاه در سال 
1391 با حمایت شرکت صنایع تولیدی کروز و با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی و تقویت همکاری با صنایع الکترونیک خودرو راه‌اندازی شده است.
طراحی و توسعه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مورد استفاده در سامانه‌های نهفته‌ی الکترونیکی خودرو، توسعه‌ی سیستم عامل زمان واقعی، شبکه‌های ارتباطی، الگوریتم‌های کنترلی، الگوریتم‌های عیب‌یابی و مقاوم‌سازی به خطا، پردازش سیگنال‌های دریافتی از سنسورها و تدوین فرآیندها و استانداردها و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت از جمله فعالیت‌های این آزمایشگاه است.
این آزمایشگاه با سایر مراکز تحقیقاتی دانشگاه نظیر پژوهشکده‌ی خودرو و پژوهشکده‌ی حمل‌ونقل هوشمند در اجرای طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مرتبط با الکترونیک خودرو مشارکت دارد.

 
نام آزمایشگاه: انتشار امواج و اندازه‌گیری مایکروویو
سرپرست آزمایشگاه: رضا صراف شیرازی  غلامرضا مرادی
 
توضیحات:
 آزمایشگاه تحقیقاتی انتشار امواج و اندازه‌گیری مایکروویو که کمتر از یک دهه از تأسیس آن توسط آقایان دکتر صراف شیرازی و دکتر مرادی می‌گذرد تا کنون توانسته است بالغ بر 
30 فارغ‌التحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی تربیت کند و هم اکنون نیز حدود 30 دانشجوی فعال دارد. هدف اصلی این آزمایشگاه، تربیت فارغ التحصیلانی ست که بتواند در قالب پروژه ی پایانی خود، تحقیق مؤثری از نوع کاربردی، توسعه‌ای و یا نظری انجام دهند و به‌خصوص در مقطع دکترا بتوانند بر مرزهای دانش بیفزایند. زمینه‌های اصلی فعالیت عبارتند از:

تحقیق بر روی اصول انتشار امواج در محیط‌های مختلف
تحقیق بر روی اصول تشعشع از ساختارهای مسطح
روش‌های عددی در الکترومغناطیس
اصول اندازه‌گیری مایکروویو
طراحی و ساخت مدارات مایکروویو

 
نام آزمایشگاه: حفاظت سیستم های قدرت
سرپرست آزمایشگاه: حسین عسکریان ابیانه  

توضیحات:
این آزمایشگاه از زیرمجموعه‌های قطب علمی قدرت است. اعضای آزمایشگاه حفاظت سیستم‌های قدرت بر موارد زیر تمرکز دارند:


• هماهنگی سیستم انتقال
• ماهنگی سیستم توزیع
• تست‌کننده‌ی رله
• حفاظت دیجیتال
• حفاظت برنامه‌ریزی بار
• حفاظت از ارزیابی برآورد
 
نام آزمایشگاه: رادار
سرپرست آزمایشگاه: ایاز قربانی  

توضیحات:
هم‌زمان با واگذاری طراحی و ساخت یک رادار باند 
S از طرف ارگان‌های نظامی به دانشکده‌ی برق ضرورت تأسیس آزمایشگاه رادار مشاهده گردید. از این رو آزمایشگاه رادار در سال 1370 در دانشکده‌ی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس گردید. در این مدت پروژه‌های مختلفی چه در زمینه‌ی طراحی، تحلیل و یا ساخت در آزمایشگاه رادار انجام و تحویل صنایع مختلف کشور گردیده است. هم اکنون دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های مختلف راداری از جمله رادارهای آرایه فازی،کالیبراسیون رادارهای آرایه فازی، بیم فرمینگ دیجیتالی، اندازه‌گیری سطح مقطع راداری مشغول به تحقیق در آزمایشگاه رادار هستند که حاصل این تحقیقات هرساله علاوه بر انجام چندین قراردادهای صنعتی و استخراج چندین مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، ارائه مشاوره‌های گوناگون به صنایع وابسته داده می‌شود.
 
نام آزمایشگاه: ربات های سیار
سرپرست آزمایشگاه: ابوالقاسم اسداله راعی  

 
نام آزمایشگاه: ریزفناوری زیستی
سرپرست آزمایشگاه: امیر جهانشاهی
آدرس وبسایت آزمایشگاه: 
https://mbtech.aut.ac.ir
توضیحات:



We are focused on innovative research to deliver results on the ground. We are developing micro fabrication technologies to bring new devices into the market. Most of the topics that we are working on can be categorized under the name of the microsystems or more generally MEMSMostly we are interested to fabricate scientifically invaluable devices that are interesting to the market as well. In order to fullfill our research goals we are mostly working on non-Si substrates preferably polymers to realize inexpensive devices. Since this lab is located in the electrical engineering faculty of AmirKabir University of Technology, we are very competitive in the fields of microfabricationanalog / digital electronics, computer / hardware programming. Most of the devices that we are fabricating need multi disciplinary researchFor this to happen we are actively and openly collaborating with ingenious scientists from various fields of expertise including: biomedical, biochemistry, mechanical, chemistry, etc. In case you think that you can collaborate with us fabricating something useful drop us a line. You can reach to our PIs in the People section. We would be more than happy to concoct something valuable !
 
نام آزمایشگاه: سیستم های بلادرنگ و رباتیک
سرپرست آزمایشگاه: حیدرعلی طالبی

توضیحات:
به آزمایشگاه سیستم‌های بلادرنگ و رباتیک که یکی از مراکز تحقیقاتی اصلی وابسته به قطب علمی کنترل و رباتیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) است، خوش آمدید.
ما به کنترل زمان حقیقی سیستم‌های دینامیکی با تأکید بر رباتیک علاقه مند هستیم. روش‌های مختلفی در تئوری کنترل مانند کنترل غیرخطی، مقاوم، سازگار و هوشمند توسعه یافته‌اند و برای کنترل سیستم‌های با طیف کاربردی گسترده استفاده می‌شوند که شامل رباتیک پزشکی، عملیات از راه دور، گرفتن و دستکاری ماهر، ربات‌های متحرک و دو پا و سیستم‌های چند عامله می‌شوند. همچنین تحقیقات در زمینه‌های مرتبط و نزدیک مانند برنامه‌ریزی حرکت و بینایی ربات در بسیاری از پروژه‌های ما متداول است.

 
نام آزمایشگاه: سیستمهای انرژی
سرپرست آزمایشگاه: مرتضی محمدی اردهالی  

 توضیحات:
افزایش روزافزون تقاضا و مصرف انرژی الکتریکی و رابطه مستقیم آن با توسعه انسان موضوع تحقیقات گسترده ای در سطح جهانی قرارگرفته است.  فعالیتهای تحقیقاتی در آزمایشگاه سیستمهای انرژی دانشکده مهندسی برق به بررسی ابعاد مختلف این مقوله می پردازد که محورهای اصلی این تحقیقات عبارتند از:

• روشهای برنامه ریزی و مدیریت در سمت تولید و تقاضا
• تولید و نیروگاهها
• انرژی های تجدیدپذیر و ذخیره سازی انرژی
• خودرو الکتریکی و تعامل فنی-اقتصادی با شبکه های منفصل و متصل به شبکه
• هوش مصنوعی و کنترل
• مدلسازی و شبیه سازی
• عیب یابی و تشخیص عیب در عملکرد
• ممیزی انرژی و نظارت بر عملکرد


محقق اصلی و مدیر مسئول پروژه های تحقیقاتی در آزمایشگاه سیستمهای انرژی دکتر مرتضی محمدی اردهالی است که عضو هیئت علمی و هسته مرکزی قطب علمی قدرت دانشکده نیز می باشد. فعالیتهای تحقیقاتی و مشاوره ای ایشان در سطوح مختلف بین المللی و کشوری انجام گرفته است.
تلفن: 
64543323   فکس: 66406469
 
نام آزمایشگاه: سیستم انتقال AC انعطاف پذیر (FACTS)
سرپرست آزمایشگاه: گئورک قره پتیان
                               

توضیحات:

 FACTS مخفف «Flexible ACTransmission System» به معنی «سیستم انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر» است.   FACTS در حقیقت یک سیستم مبتنی بر الکترونیک قدرت است که در آن از تجهیزات استاتیک برای تقویت و افزایش قابلیت و کنترل‌پذیری انتقال توان استفاده می‌شود.

ادوات FACTS تجهیزات الکترونیک قدرتمورد استفاده در شبکه انتقالAC  هستند. این ادوات در سیستمقدرت برای افزایش انتقال نیرو در خط انتقال استفاده می‌شوند و پایداری ولتاژ، پایداری گذرا، تنظیم ولتاژ، قابلیت اطمینان و محدودیت‌های حرارتی شبکه انتقال را بهبود می‌دهند.
بالاترین حد توسعه‌ی مربوط به تجهیزات قدرت مشغول دیکته کردن راه‌های جدید است که در آن ممکن است پایش تجهیزات سیستم نه تنها در سیستم‌های انتقال ولتاژ بالا بلکه در سیستم‌های توزیع ولتاژپایین نیز حاصل شود. آزمایشگاه FACTS بر تحقیقات بنیادی و کاربردی پیرامون پایش دستگاه‌ها، مانند ترانسفورمرهای قدرت و همچنین ریزشبکه­ ها و شبکه های هوشمند، متمرکز است.
یکی از آخرین جهت گیری‌های تحقیق این آزمایشگاه، تشخیص و مکان‌یابی نقص‌های ترانسفورمر و تشخیص آنلاین همزمان ومکان‌یابی مشکلات مکانیکی و تخلیه‌ی جزئی در ترانسفورمرهای قدرت با استفاده از امواج الکترومغناطیسی است. تشخیص آنلاین و به موقع نقص‌ها منجر به فواید فنی و اقتصادی برای شبکه‌ها می‌شود. اخیرأ یک روش آنلاین برای تشخیص تغییر شکل شعاعی سیم‌پیچی ولتاژ بالای (HV) ترانسفورمرها با استفاده از امواج الکترومغناطیسی (EMWها) معرفی شده است که نام آن روش تصویربرداری رادار روزنه مصنوعی (SAR) با پهنای باند فوق العاده (UWB) است. پایه‌ی این روش مقایسه‌ی صداو تصاویر تغییر شکل یافته‌ی سیم‌پیچی‌های ترانسفورمر برای تشخیص تغییر شکل شعاعی است. تخلیه‌ی جزئی (PD)، به عنوان نقص دیگری در ترانسفورمرها، سیگنال‌هایی با فرکانس‌هایفوق العاده بالا (UHF) ساطع می‌کند که شامل فرکانس‌های از 0.3 تا 3 GHz می‌شود. تشخیص و مکان‌یابی PD با استفاده از آنتن‌های UHF بر روی ترانسفورمرها تست شده است.ترکیب این روش‌های مبتنی بر EMWممکن است منجر به تشخیص و مکان‌یابی هم‌زمان دو نقص شود. هرچند اثر متقابل این روش‌ها باید بیشتر بررسی شود.

تولید برق متمرکز، سیلان توان یک­طرفه، توزیع غیرفعال برق و عملکرد تقاضامحور سیستم مفاهیمی هستند که بیش از یک قرن پیش، هنگام طراحی اولین سیستم ­های قدرت، پدید آمده­ اند. در دهه ­های اخیر، راه­ حل­ های جدید مانند تولید پراکنده (DG) ، عمدتا مبتنی بر انرژی­ های تجدیدپذیر، ذخیره­­ سازهای انرژی الکتریکی، سیستم ­های انتقال AC انعطاف­ پذیر، مدیریت بار فعال (ADM) ، ریزشبکه ­ها و کنترل و مدیریت هوشمند بر اساس فناوری­ های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)، برنامه ­ریزی افق ­های جدیدی رابرای سیستم­های قدرت متداول ممکن کرده است. با این حال، هنوز همه برنامه­ ریزی ­ها برای سیستم ­های قدرت آینده به پایان نرسیده است، زیرا باید یک تلاش فشرده تحقیقاتی برای تحقق چنین سیستم ­های پیشرفته ای انجام شود.

 
نام آزمایشگاه: سیستم های هوشمند دیجیتال (پردازش های سریع)
سرپرست آزمایشگاه: سیداحمد معتمدی  

توضیحات:
آزمایشگاه سیستم‌­های هوشمند دیجیتال (که قبلا با نام پردازشگرهای فوق‌سریع فعالیت می‌کرد) از سال 
1370 کار خود را آغاز نمود. در این مدت فعالیت‌های تحقیقاتی این آزمایشگاه عمدتأ تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه‌های پردازش سیگنال‌های دیجیتال، همچنین طراحی و ساخت سیستم‌های دیجیتال و سیستم‌های هوشمند با کاربردهای مختلف از جمله شبکه هوشمند برقبوده است. با توجه به گسترش کاربرد شبکه‌های حسگر بی‌سیم و اهمیت آن‌ها این آزمایشگاه در سال‌های اخیر بر روی مسائل تئوری و دستیابی به فناوری این شبکه‌ها نیز تمرکز ویژه‌ای نموده است.
زمینه‌های تحقیقاتی مهم که در قالب قرارداد با صنایع و دستگاه‌های اجرایی و پروژه‌های دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد انجام شده است به شرح زیر می‌باشد:

• شبکه‌های حسگر بی‌سیم  (
WSN)
• پردازش موازی و ابرمحاسباتی
• پردازش تصویر
• طراحی و ساخت پردازشگرهای سریع
• طراحی و ساخت کلاسترها و پردازشگرهای موازی
• پردازش سیگنال‌های حیاتی و طراحی و ساخت تجهیزات مهندسی پزشکی
• شبکه‌های هوشمند برق (
Smart Grid)
 
نام آزمایشگاه: سیستم ها و شبکه های مخابرات نوری
Optical communications and networking (OpticNet)
سرپرست آزمایشگاه: حمزه بیرانوند
 
نام آزمایشگاه: سیگنالهای چند رسانه‌ای
سرپرست آزمایشگاه: حمید شیخ زاده نجار  


توضیحات:
گروه پردازش سیگنال‌های چندرسانه‌ای به سرپرستی دکتر حمید شیخ‌زاده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران اداره می‌گردد. فعالیت‌های تحقیقاتی این گروه به صورت عمومی بر توسعه‌ی الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پردازش سیگنال به منظور تمثیل سازی سیگنال، پردازش و فهم داده‌های چند رسانه‌ای مانند سیگنال‌های پهن باند، سیگنال‌های تنک، سیگنال‌های صدا و گفتار، پردازش تصاویر پزشکی و همچنین دنبال کردن حرکات در ویدئو است. این گروه تحقیقاتی همچنین در زمینه‌ی یادگیری ماشین هم در زمینه بهبود الگوریتم و هم کاربرد در داده‌های چندرسانه‌ای بیان شده تمرکز دارد.

 
نام آزمایشگاه: شبکه های بی سیم موردی
سرپرست آزمایشگاه: کریم فائز  


توضیحات:
در این آزمایشگاه پروژه‌هایی در زمینه شبکه‌هایی که دارای زیر ساخت نیستند مانند شبکه‌های سنسوری، شبکه‌های موبایل و شبکه‌های ادهاک طراحی می‌شوند. در این آزمایشگاه دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مستقر بوده و به فعالیت مشغولند.

 
نام آزمایشگاه: شبیه ساز بلادرنگ سیستم های قدرت
سرپرست آزمایشگاه: گئورک قره پتیان


توضیحات:
شبیه‌سازی بلادرنگ معمولاً در بازی‌های کامپیوتری رخ می‌دهد، اما در بازارهای صنعتی نیز برای آموزش به اپراتور و تنظیم کنترلر آفلاین حائز اهمیت است. زبان‌های کامپیوتری مانند 
LabVIEW، VisSimand Simulink اجازه‌ می‌دهند شبیه‌سازی‌های بلادرنگ این چنینی با سرعت ایجاد شوند و با نمایشگرهای صنعتی و PLCها توسط OLE برای کنترل فرآیند و یا کارت‌های I/O دیجیتال و آنالوگ اتصال دارند. چند شبیه‌ساز بلادرنگ در بازار موجود است، مانند xPC Target و RT-LAB که برای سیستم‌های مکاترونیک است و با استفاده از Simulink، eFPGAsim و eDRIVEsim برای شبیه‌سازی الکترونیک قدرت می باشد و eMEGAsim، HYPERSIM و RTDS که برای شبیه‌سازی بلادرنگ شبکه‌ی برق (RTS) هستند.
 
نام آزمایشگاه: طراحی مدارهای مجتمع
سرپرست آزمایشگاه: محمد یاوری

توضیحات:
آزمایشگاه طراحی مدارهای مجتمع در اردیبهشت ماه سال 
1386 در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس شد. هدف اصلی این آزمایشگاه ارائه روش های جدید برای بهبود کارایی مدارهای مجتمع آنالوگ، سیگنال مختلط و فرکانس رادیویی از DC تا چند ده گیگاهرتز با استفاده از تکنولوژی های روزCMOS  استاندارد است. تاکنون بیش از 40 دانشجوی کارشناسی ارشد و 3 دانشجوی دکترا کارهای تحقیقاتی خود را در این آزمایشگاه با موفقیت به اتمام رسانده اند که نتایج دستاوردهای تحقیقاتی آن‌ها در بیش از 60 مقاله ISI بین المللی و 80 مقاله کنفرانس بین المللی و داخلی به چاپ رسیده است. زمینه های تحقیقاتی اخیر این آزمایشگاه به صورت زیر هستند:

• مدارها و سیستم‌های مجتمع آنالوگ و 
Mixed-Signal
• مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ
• کالیبراسیون دیجیتال و پس زمینه مدارها و سیستم های آنالوگ و 
Mixed-Signal
• گیرنده‌ها و فرستنده‌های رادیویی مجتمع CMOS برای کاربردهای مخابرات بی‌سیم
• مدارهای مجتمع قابل کاشت در بدن انسان برای کاربردهای مهندسی پزشکی
• مدارهای مجتمع واسط برای سیستم‌های 
MEMS
نام آزمایشگاه: طراحی و ساخت ماشینهای الکتریکی و ترانسفرمر
سرپرست آزمایشگاه: سیدمجتبی آقامیرسلیم
 
The EMTRL (Electrical Machines and Transformers Research Laboratory) was established in 2001 at AUT (Amirkabir University of Technology). The staff of EMTRL is involved in research and development projects in various aspects of the design and prototyping of electromagnetic devices. The main task of the laboratory is to explore new electrical machines and motor drives for various applications from computer hard disks to hybrid vehicles. The following is a brief description of active research projects at EMTRL:     

http://emtrl.aut.ac.ir/
Design and prototyping of a Dual-Stator machine with high torque density and minimum torque ripple.
Design and prototyping of electromagnetic devices, such as electrical machines (linear and rotational) and transformers.
Design and Prototyping of a Wireless Power Transfer for Electric Vehicles.
Development of new devices, such as flux reversal generators, tubular and double-sided linear induction motors, high-speed disk induction machines, single phase auto-transformer, axial-flux disk permanent magnet.
Develop new software for various devices, such as single-phase and three-phase low to high power transformers, linear and rotational electrical machines, and direct current and induction machines.
 
نام آزمایشگاه: فتونیک
سرپرست آزمایشگاه: حسن کاتوزیان
  
آدرس سایت آزمایشگاه: 
http://Prl.aut.ac.ir
توضیحات:
فتونیک عبارتست از فن آوری تولید، تقویت، آشکارسازی، هدایت، مدولاسیون و اعمال تغییرات مطابق با اثرات غیر خطی تابش نوربا هدف تبدیل انرژی، مخابرات و پردازش نوری علائم.
آزمایشگاه تحقیقاتی فتونیک، فعالیتهای پژوهشی خود را از سال 
1373 رسما آغاز نمود. اینک در دهه سوم فعالیت این آزمایشگاه، مختصری از فعالیتهای قریب به یک ربع قرن آن به شرح زیر به اطلاع می رسد:

• انعقاد قرارداد تجهیز آزمایشگاه با دستگاههای مدرن با مشارکت وزارت صنایع و همکاری با سازمان انرژی اتمی.
• اتمام بالغ بر 90 پروژه دانشجوئی در مقطع کارشناسی.
• اتمام بالغ بر 45 پروژه دانشجوئی در مقطع کارشناسی ارشد.
• اتمام   8   پروژه دانشجوئی در مقطع دکتری.
• چاپ و انتشار بیش از 60 مقاله ژورنال بین المللی.
• چاپ و انتشار بیش از 140 مقاله کنفرانس داخلی و بین المللی.
• چاپ و انتشار حدود ده عنوان کتاب به زبانهای فارسی و انگلیسی.
 
نام آزمایشگاه: فشار قوی
سرپرست آزمایشگاه: بهروز وحیدی  


توضیحات:
آزمایشگاه فشار قوی (HVL) درگیر پروژه‌های تحقیق و توسعه پیرامون جنبه‌های مختلف مهندسی فشار قوی است که شامل عایق های الکتریکی، حفاظت در برابر صاعقه و حالت گذرا در سیستم‌های قدرت، فناوری قدرت پالس و اثرات بیولوژیکی ولتاژ بالا می‌شود. کارکنان دانشگاهی آزمایشگاه همچنین در بخش‌های مختلف صنعت فعال هستند. در ادامه خلاصه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه آورده شده است:

• تشخیص تخلیه‌ی جزئی توسط فراصوت
• حفاظت در برابر صاعقه
• ضدعفونی باکتریایی مایعات
• تست غیرمخرب عایق‌های الکتریکی
• اثرات زیستی میدان‌های الکتریکی قوی
• بارگیری عایق روغنی
• عایق های الکتریکی
• فناوری پالس قدرت

 
نام آزمایشگاه:AUT Wireless  
سرپرست آزمایشگاه: عباس محمدی

اهداف اصلی این مجموعه تحقیقاتی شامل طراحی، بهینه سازی و تحقق انواع سیستمهای مخابرات بدون سیم برای نسل های آتی مخابرات سیار نظیر 5G & 6G میباشد. این مجموعه با انجام تحقیقات در کلاس بین المللی و در بالاترین سطح تخصصی در محورهای دانش پایه، تئوری و کاربردهای سیستم های مخابرات بدون سیم فعال است. فارغ التحصیلان این آزمایشگاه در حال حاضر در معتبرترین مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی بین المللی و ملی در حال فعالیت میباشند. تمرکز تحقیقاتی AUT Wireless  عبارتند از:

• مخابرات بدون سیم هوشمند(Intelligent Wireless Communications) ،
• تخصیص منابع درشبکه های مخابرات بدون سیم (Radio Resource Management)،
• یادگیری ماشین در مخابرات بدون سیم (ML in Wireless Communications & Wireless AI)  
• تحقق سیستمهای 5G & 6G  کاربردهای آن نظیر IoT,V2V,D2D,
• فرستگیرنده های پیشرفته مخابرات بدون سیم (Advanced Wireless Transceivers)


نام آزمایشگاه: مایکروویو/موج میلیمتری و مخابرات بدون سیم
سرپرست آزمایشگاه: عبدالعلی عبدی پور، عباس محمدی، امیرنادر عسگرپور

MMWCL

About us

Microwave/Millimeter-Wave & Wireless Communication Research Lab. (MMWCL)  was founded in  AmirKabir University Of Technology - Tehran Polytechnic Department of Electrical Engineering in 2004. The MMWCL is currently conducting under supervision of Prof. Abdipour, Prof. Mohammadi and Dr. Askarpour. And its members' designations range from master honor's students to postdoctoral research associates. The unique expertise honed over years of theoretical and experimental work in wireless communication technologies, millimeter wave integrated circuits, antennas and wireless propagation are brought together to perform cutting-edge research on the important fundamental and application oriented fields and topics. Mission and Goals The mission of MMWCL is to conduct fundamental research for designing and developing novel electromagnetic structures, such as antennas and RF/Microwave/Millimeter-Wave circuits and systems, which exhibit new phenomena and demonstrate superior performance characteristics compared to their conventional counterparts. By developing innovative structures that advance the state of the art in the area, valuable contributions are made in the fields of wireless communications, digital signal processing, optical communications and active antenna Design. 

Website
http://ele.aut.ac.ir/~mmwcl/people.htm
Specialties
5G Technology, Active Antenna Design, Research Lab, Millimeter-Wave Communication, Wireless Communication, Digital Signal Processing, Fiber Optics, MIMO Systems, and Optical Communication Systems.
نام آزمایشگاه: محرکه های الکتریکی و الکترونیک قدرت
سرپرست آزمایشگاه:جعفر میلی منفرد  مهرداد عابدی  غلامحسین ریاحی دهکردی  جواد شکرالهی مغانی  سیدحمید فتحی

توضیحات:
آزمایشگاه محرکه های الکتریکی و الکترونیک قدرت در سال 
1374 تأسیس شد. اهداف اصلی این آزمایشگاه تحقیقاتی شامل طراحی، بهینه‌سازی و ساخت محرکه‌های الکتریکی، منابع تغذیه‌ی کلیدزنی و ماشین‌های الکتریکی است. با یاری تجهیزات کامل طراحی و تست مانند آنالیزگرهای دیجیتال توان، طیف سنج، برد کنترل DSP، وسایل اندازه‌گیری و منابع تغذیه، بستر تست و گشتاورسنج دیجیتال، این آزمایشگاه به یک مرکز تحقیقاتی مدرن برای سیستم های محرکه تبدیل شده است.
توصیف مختصری از پروژه های فعال در این آزمایشگاه به شرح ذیل است:

طراحی، آنالیز و اجرای استراتژی‌های کنترل متفاوت مانند کنترل برداری، کنترل گشتاور مستقیم و کنترل بدون حسگر محرکه‌های الکتریکی
کنترل گشتاور و سرعت القا، مقاومت مغناطیسی کلیدزنی، 
PM سنکرون و موتورهای DC بدون جاروبک با استفاده از برد DSPTMS320LF2812
طراحی، آنالیز و ساخت منابع تغذیه‌ی کلیدزنی، اینورترها و چاپرها برای کاربردهای گوناگون
بهبود کیفیت توان در شبکه‌های قدرت با استفاده از تکنیک‌های الکترونیک قدرت
طراحی، آنالیز و بهینه‌سازی ماشین‌های الکتریکی
تشخیص خطا و تشخیص در ماشین‌های الکتریکی
مطالعات مربوط به انرژی تجدیدپذیر شامل:
مدل‌سازی مزارع توربین بادی
کنترل توربین بادی به منظور راندمان بهینه
مدل‌سازی آرایه‌های فوتوولتائیک
بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌های ترکیبی انرژی‌های تجدیدپذیر

 
نام آزمایشگاه: مخابرات دیجیتال
سرپرست آزمایشگاه: حمیدرضا امین داور  


توضیحات:
آزمایشگاه مخابرات دیجیتال در زمینه‌های مختلف پردازش سیگنال و آشکارسازها فعالیت دارد. این آزمایشگاه همچنین در مدل‌سازی نویز و توسعه‌ی آشکارسازها فعال است. موارد زیر توصیف مختصری از پروژه‌های فعال در آزمایشگاه مخابرات دیجیتال می‌باشد:

برآورد زمان تأخیر کور برای حسگرهای تنها در یک محیط چند مسیری 
ناهمسانی شرطی خودکاهشی تعمیم‌یافته 
استفاده از روش تغییر 
auxiliary particle برای کانال‌های بی‌سیم چند مسیره‌ی محو شونده در حضور نویز اضافه شونده‌ی ARCH  
توسعه‌ی روش ترمیم تصویر تار با استفاده از مدل‌سازی مخفی مارکوف و رویکرد آنتروپی مینیمم 
توسعه‌ی آشکارسازهای 
WCDMA بر اساس CA/OS CFAR
توسعه‌ی روش‌های آشکارسازی سیگنال‌ها در درهم‌ریختگی توزیع k   
بهبود اختلال کانال کور و برآورد سیگنال  
طراحی و توسعه‌ی سیستم‌های رمزنگاری بر اساس یک کلید عمومی

 
نام آزمایشگاه: مخابرات طیف گسترده
سرپرست آزمایشگاه: حسن آقایی نیا
 

 توضیحات:
آزمایشگاه تحقیقاتی مخابرات طیف گسترده واقع در نیم طبقه دوم ساختمان ابوریحان، به سرپرستی دکتر حسن آقائی نیا، در دو حوزه کلی مخابرات بی سیم و پردازش تصویر فعالیت می کند.

 
نام آزمایشگاه: مرکز تایید نمونه سازگاری الکترومغناطیس
سرپرست آزمایشگاه: حسام الدین صادقی  پریسا دهخدا


توضیحات:
مرکز تأیید نمونه سازگاری الکترومغناطیسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 
1389 با پشتیبانی مالی مرکز تحقیقات مخابرات ایران تأسیس گردید. این مرکز یک ارگان بی‌طرف و دارای بالاترین سطح علمی در زمینه‌ی سازگاری الکترومغناطیسی به منظور تأیید عملکرد قطعات و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی نمونه از طریق انجام آزمون‌های گسیلش هدایتی و تشعشعی الکترومغناطیسی و نیز مصونیت در مقابل انواع اختلالات الکترومغناطیسی است. این مرکز در حال حاضر قابلیت انجام آزمایش‌های زیر را داراست:
IEC CISPR 22: تداخل الکترومغناطیسی تابشی، در بازهفرکانسی30 مگا­هرتز تا 18 گیگاهرتز
IEC CISPR 22: تداخل الکترومغناطیسی رسانشی (ولتاژ)، دربازه فرکانسی 150 کیلوهرتز تا 100 مگاهرتز
IEC CISPR 13: تداخل الکترومغناطیسی رسانشی (توان)، در بازهفرکانسی 30 مگا­هرتز تا 1 گیگاهرتز
IEC 61000-3-2: محدودیت‌های گسیل جریان هارمونیکی، برای تجهیزات با جریان مصرفی کمتر از 16 آمپر در هر فاز
 
IEC 61000-3-3: محدودیت‌های تغییرات، نوسان ولتاژ و فلیکر در شبکه تغذیه ولتاژ پایین، برای تجهیزات با جریان مصرفی کمتر از 16 آمپر در هر فاز
IEC 61000-4-2: مصونیت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی
IEC 61000-4-3: مصونیت در برابر میدان‌های الکترومغناطیسی تابشی، در بازه فرکانسی 80 مگا­هرتز تا 2/7 گیگا­هرتز تا سطح مصونیت 25 ولت بر متر
IEC 61000-4-4: مصونیت در برابر پالس­های قطاری گذرای سریع (Burst)
 
IEC 61000-4-5: مصونیت در برابر فراتاخت(Surge)
IEC 61000-4-6: مصونیت در برابر اختلال­های هدایتی القاء شده مطابق در بازه فرکانسی 150 کیلوهرتز تا 200 مگاهرتز و تا 10 ولت
IEC 61000-4-8: مصونیت در برابر میدان­های مغناطیسی فرکانس قدرت
IEC 61000-4-11: مصونیت در بربر افت، قطع و تغییرات ولتاژ
IEC 61000-4-12: مصونیت در برابر موج نوسانی
IEC 61000-4-18: مصونیت در برابر تغذیه نوسانی دارای افت در فرکانس قدرت
علاوه بر ارائه‌ی خدمات آزمون در بالاترین سطح تخصصی و با استفاده از جدیدترین تجهیزات و نرم‌افزارها، مرکز سازگاری الکترومغناطیسی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات و مشاوره‌ی فنی-تخصصی در زمینه‌های زیر نیز است:

طراحی و آنالیز انواع آنتن‌ها
اندازه‌گیری و مدل‌سازی کارایی شیلد محفظه‌های فلزی
اندازه‌گیری و مدل‌سازی میزان و نحوه‌ی تأثیرپذیری ادوات داخل محفظه‌های فلزی.
اندازه‌گیری و مدل‌سازی پراکندگی موج در ساختارهای فلزی
اندازه‌گیری و مدل‌سازی آلودگی هارمونیکی در شبکه‌های انرژی الکتریکی و روش‌های کاهش آن
اندازه‌گیری و مدل‌سازی اختلالات الکترومغناطیسی و روش‌های کاهش آن
اندازه‌گیری و طراحی سیستم‌های زمین
اندازه‌گیری کمیت‌های الکترومغناطیسی مواد
ارزیابی غیر مخرب مواد 

 
نام آزمایشگاه: نیمه هادی ها
سرپرست آزمایشگاه: حسن غفوری فرد

 
توضیحات:
در آزمایشگاه تحقیقاتی نیمه
‎هادی‎ها به سرپرستی دکتر حسن غفوری‏فرد، پژوهش‎های گوناگونی در زمینه‎های تئوری و تجربی مربوط به فناوری نیمه‎هادی‎ها انجام می‌شود. صنعت نیمه‎هادی‎ها به‎عنوان فناوری کلیدی مورد نیاز برای ساختارهای امروزی الکترونی و فُتونی با عملکرد مطلوب مطرح است. امکانات تجربی و محاسباتی موجود در این آزمایشگاه در بخش‎های مختلفی نظیر ساخت ادوات نیمه‎هادی‎ها، مشخصه‎یابی ادوات و نیز بخش شبیه ‎سازی در اختیار گروه‎های پژوهشی قرار دارد.
 
نام آزمایشگاه: هوش محاسباتی و سیستم های ابعاد وسیع
سرپرست آزمایشگاه: احمد افشار  محمدباقر منهاج  

 
نام آزمایشگاه: پایداری سیستمهای دینامیکی
سرپرست آزمایشگاه: امیرابوالفضل صورتگر
لینک وبسایت: https://diorlab.ir/

 
نام آزمایشگاه: پردازش اطلاعات
سرپرست آزمایشگاه: ابوالقاسم صیادیان  

 
نام آزمایشگاه: پردازش گفتار
سرپرست آزمایشگاه: ساناز سیدین  
لینک وبسایت:
http://ele.aut.ac.ir/~sprl/

توضیحات:
تأمین فضای تحقیقاتی مناسب برای انجام پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکترا و سایر پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی در زمینه‌های پردازش صوت و گفتار و زمینه‌های مرتبط.
نام آزمایشگاه: مرکز تحقیقات بهره برداری ایمن شبکه
سرپرست آزمایشگاه: گئورک قره پتیان

توضیحات:
با توجه به اینکه در طی ده سال آینده ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور دو برابر خواهد شد و همچنین باتوجه به اینکه با اتصالات شبکه سراسری برق کشور با شبکه‌های هم‌جوار، ایران به عنوان چهارراه انتقال انرژی الکتریکی منطقه مطرح خواهد شد، ضروری است که در هنگام استفاده از امکانات موجود و با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، بهترین بهره‌برداری در بالاترین قابلیت اطمینان ممکن از شبکه سراسری برق صورت پذیرد و به‌ عبارتی ایمنی شبکه سراسری تا حد امکان بهبود و ارتقاء یابد.
اساس‌نامه پژوهشکده بهره‌برداری ایمن شبکه وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
به منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت نیرو در زمینه‌ی بهره برداری ایمن از شبکه سراسری کشور، مرکز مطالعات بهره‌برداری شبکه وابسته به دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت مالی وزارت نیرو تأسیس و اداره می‌گردد.

اهداف:

1- ایجاد زمینه برای رشد علم و فناوری در زمینه مطالعات بهره برداری ایمن شبکه سراسری برق 
2- تربیت نیروی پژوهشگر و متخصص در رابطه با مسائل بهره برداری ایمن 
3- ایجاد ارتباط مناسب با صنعت برق جهت انجام فعالیت‌های بهره برداری شبکه سراسری 
4- زمینه‌سازی مناسب برای ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی فوق الذکر 
زمینه فعالیت:

1- بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی در خصوص بهره برداری ایمن شبکه 
2- انجام طرح‌های پژوهشی بنیادی / کاربردی / توسعه‌ای در زمینه‌های بهره‌برداری ایمن تولید، انتقال فوق توزیع و توزیع در سیستم‌های قدرت 
3- برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی کوتاه مدت، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌ها و راه‌بری طرح‌های پژوهشی ملی در زمینه‌های مربوط 
4- همکاری با مؤسسات پژوهشی و آموزشی و افراد حقیقی داخل و خارج از کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌ها 
ارکان: 
ارکان واحد تحقیقاتی عبارت است از: مجمع پژوهشی، شورای پژوهشی، رئیس واحد تحقیقاتی و مدیران گروه‌های پژوهشی 

الف- مجمع پژوهشی 
مجمع پژوهشی عبارت از جمعی از اعضاء هیات علمی دانشگاه است که در زمینه مرتبط با واحد تحقیقاتی دارای تخصص و علاقه‌مند به همکاری می‌باشند.
ب – شورای پژوهشی
شورای پژوهشی جمعی از اعضاء هیات علمی و پژوهشگران صاحب نظر در زمینه‌های مرتبط با واحد تحقیقاتی است که هدایت علمی و تخصصی واحد را بر عهده داشته و بر روند اجرای پروژه‌ها و امور اجرایی واحد نظارت می‌نمایند.
ج – رئیس واحد تحقیقاتی 
رئیس واحد تحقیقاتی هدایت کلیه فعالیت‌های اجرایی واحد را تحت نظارت شورا و در چارچوب اهداف و ماموریت‌های واحد، ضوابط دانشگاه و آئین نامه‌های مربوطه به عهده دارد.
 د – مدیر گروه پژوهشی 
مدیران گروه‌های پژوهشی مسئولیت اجرایی فعالیت‌های گروه‌ها را بر عهده دارند. 
مدیران گروه‌های پژوهشی باید عضو هیئت علمی دانشگاه و برخوردار از سابقه تحقیقاتی در زمینه گروه مربوط باشند.
 چارت سازمانی:
·        پژوهشکده بهره برداری ایمن شبکه
دکتر گئورگ قره پتیان
 ·        گروه پژوهشی حفاظت
دکتر حسین عسگریان ابیانه
 ·        گروه پژوهشی تجهیزات
دکتر بهروز وحیدی
 ·        گروه پژوهشی بهره برداری
دکتر مهرداد عابدی

 
نام آزمایشگاه: پژوهشکده فناوری مخابرات و الکترومغناطیس کاربردی
سرپرست پژوهشکده : عباس محمدی
 

سایت
http://icte.aut.ac.ir/
پژوهشکده فناوری مخابرات و الکترومغناطیس کاربردی در سال 1386 موافقت اصولی و سال 1391 موافقت قطعی از وزارت علوم دریافت کرد.این پژوهشکده از دو مرکز اصلی تحت عنوان مرکز سازگاری الکترومغناطیسی  و مرکز فناوری موج میلیمتری، مایکرویو و مخابرات بدون سیم تشکیل شده است.


1- مرکز فناوری موج میلیمتری، مایکرویو و مخابرات بدون سیم-  سرپرست مرکز: دکتر عبدالعلی عبدی پور
این مرکز به عنوان بخشی از پژوهشکده فناوری مخابرات تلاش دارد تا با فراهم نمودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم و همچنین با ایجاد دانش فنی مورد نیاز به همراه تجهیزات مدرن، فضای مورد نیاز جهت ارائه خدمات، مشاوره فنی و پژوهش های مرتبط را فراهم سازد.

توانمندی ها:


طراحی، تحلیل، ساخت، تست و اندازه گیری انواع سیستم های مخابرات دیجیتال
طراحی، تحلیل، ساخت، تست و اندازه گیری انواع سیستمها و مدارات مختلف در باندهای مایکروویو و موج میلیمتری
مجهز به تجهیزات روزآمد تست و اندازه گیری از قبیل دستگاههای اندازه گیری و نرم افزارهای مختلف طراحی
مراکز موجود در پژوهشکده تلاش دارند تا با فراهم نمودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم و همچنین با ایجاد دانش فنی مورد نیاز به همراه تجهیزات مدرن، فضای مورد نیاز جهت ارائه خدمات، مشاوره فنی و پژوهش‌های مرتبط را فراهم سازد.

2- مرکز سازگاری الکترومغناطیسی- سرپرست مرکز: دکتر حسام الدین صادقی  
این مرکز دارای بالاترین سطح علمی در زمینه‌ی سازگاری الکترومغناطیسی به منظور تأیید عملکرد قطعات و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی نمونه از طریق انجام آزمون‌های گسیلش هدایتی و تشعشعی الکترومغناطیسی و نیز مصونیت در مقابل انواع اختلالات الکترومغناطیسی است. علاوه بر ارائه‌ی خدمات آزمون در بالاترین سطح تخصصی و با استفاده از جدیدترین تجهیزات و نرم‌افزارها، مرکز سازگاری الکترومغناطیسی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات و مشاوره‌ی فنی-تخصصی در زمینه‌های سازگاری الکترومغناطیس میباشد.

 
نام آزمایشگاه: کنترل سیستم های چند وسیله ای
سرپرست آزمایشگاه: فرزانه عبدالهی
 
نام آزمایشگاه: کنترل صنعتی
سرپرست آزمایشگاه: امیر ابوالفضل صورتگر  

 
نام آزمایشگاه: کیفیت توان
سرپرست آزمایشگاه: سیدحسین حسینیان
 

توضیحات:
آزمایشگاه کیفیت توان مجموعه‌ای از دانشجویان و محققانی است که افتخار کار و تحقیق را در یکی از آزمایشگاه‌های قطب علمی کشور یافته‌اند. موضوعات اصلی تحقیق در این آزمایشگاه شامل بهره‌برداری و برنامه‌ریزی بهینه‌ی سیستم‌های قدرت، کیفیت توان، بازار برق و میکروگرید هاست.

بهره‌برداری و برنامه‌ریزی سیستم‌های قدرت:
با افزایش درخواست به بهره‌برداری بهینه‌ی سیستم‌های قدرت، نیاز به برنامه‌ریزی شبکه به گونه‌ای که هزینه‌ی بهره‌برداری را به حداقل برساند وجود دارد. به منظور دستیابی به این هدف، روش‌های مختلف بهره‌برداری شبکه با استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی با در نظر گرفتن مسائل فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کیفیت توان:
در دهه‌های اخیر، مشخصات المان‌های سیستم‌های قدرت دچار تغییری تدریجی از المان‌های خطی به سمت المان‌های غیرخطی شده است. امروزه، منبع اصلی تولید مشخصات غیرخطی در شبکه به دلیل استفاده از طیف وسیعی از تجهیزات هارمونیک زا مانند چراغ‌های فلورسنت، مبدل‌های ولتاژ بالای 
DC،  تجهیزات FACTS، کوره‌های القایی، منابع تغذیه بدون وقفه و درایوهای موتوری سرعت متغیر است. استفاده از این وسایل باعث ایجاد جریان‌های معوج می‌شود که این موضوع نیز به نوبه‌ی خود باعث عدم کارکرد یا کارکرد ناقص وسایل مخصوصأ تجهیزات حساس مانند سیستم‌های کامپیوتری می‌شود.

بازار برق:
به دلیل قرارگیری در عصر تجدید ساختار در سیستم‌های قدرت، محققان و دانشجویان سیستم‌های قدرت به صورت محسوسی درگیر مسائل مختلف بازار برق می‌شوند. انرژی الکتریکی یک فرم از انرژی است که به وسیله‌ی سیستم قدرت که در آن نیروگاه‌ها به عنوان مشارکت کنندگان مستقل به حساب می‌آیند، داد و ستد می‌شود. هدف ما ایجاد تغییر در بازار به منظور برنامه‌ریزی روزانه‌ی بهینه برای آن و تجمیع واحدهای تولیدی مستقل به منظور فراهم سازی راه حل‌هایی برای شبکه است که منجر به افزایش سطح رفاه اجتماعی و بهبود بازدهی شبکه شود.

میکروگرید:
ریزشبکه‌ها ، به عنوان ایده‌های درحال توسعه در شبکه‌های قدرت، گزینه‌های جایگزین مناسبی برای سیستم‌های قدرت سنتی هستند. تمام مباحث مطرح شده‌ی بالا در این شبکه ها نیز قابل پیاده‌سازی هستند. در آزمایشگاه کیفیت توان، بر روی قسمت‌های مختلف ریزشبکه‌ها شامل بهره‌برداری بهینه، روش‌های کنترل مقاوم، آنالیزهای پایداری و مسائل حفاظتی تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود.

 
نام آزمایشگاه: آزمایشگاه نظریه اطلاعات و مخابرات
سرپرست آزمایشگاه: محمد جواد عمادی

 
نام آزمایشگاه : محاسبات فراگیر
سرپرست ازمایشگاه : سعید شریفیان
لینک وب سایت : 
https://pervasive.aut.ac.ir
توضیحات: این ازمایشگاه به منظور انجام تحقیقات کاربردی بر روی مسایل مربوط به لبه تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. زمینه های کاری این ازمایشگاه تحقیقاتی شامل موارد زیر می باشد.


 
Internet of Things ( IoT)
Deep Learning
Mobile & Cloud Computing
Deep reinforcement learning
Graph mining
Big Data Analytics
Artificial Intelligence
Block chain
Large-Scale Machine Learning
Swarm Intelligence
Embedded Systems & High-Level Synthesis (HLS)




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2866 بار   |   دفعات چاپ: 101 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر