وزیر کشور: در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است

 | تاریخ ارسال: 1402/3/3 | 



وزیر کشور؛
در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است

وزیر کشور در کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم می‌توانند این نقشه را تعریف کنند و تقسیم کار ملی لازم است که هر بخش بداند باید برای هم افزایی بیشتر چه کند. در حال حاضر این موضوع کمبود ماست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:  سردار «احمد وحیدی» وزیر کشور در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر،در خصوص هوشمندسازی و توسعه علم هوش مصنوعی در کشور بیان کرد: زمانی توسعه هوشمندسازی در کشور شاید،  کند جلو می‌رفت، اما تبدیل به مسئله اصلی کشور شده است.
وزیر کشور تصریح کرد: مباحث فلسفی در هوش مصنوعی بسیار مهم است. اینکه هوش مصنوعی چقدر می‌تواند جای انسان‌ها را پر کند مفهوم عمیقی است و اینکه با یافته‌های ما چقدر همخوانی دارد، بحث خاص خودش را دارد. حوزه دیگر حوزه دانشی هوش مصنوعی است که ما باید کار زیادی در این حوزه انجام دهیم.
وزیر کشور با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه هوشمندسازی به ساماندهی بهتر احتیاج دارد، تاکید کرد: برنامه ریزی دقیق‌تری در حوزه دانشی و فناوری حوزه هوش مصنوعی لازم است. بنابراین بسیار حوزه مهمی است در حوزه دانشی در این مقوله، دانشگاه‌ها مکمل هستند. در حوزه‌های دیگر پارک‌ها و مراکز فناوری دخیل هستند.
سردار وحیدی خاطرنشان کرد: امروز بیشتر از نگاه فناوری و محصولات به موضوعات توجه می‌کنیم، اما همه مراحل آن مهم است و باید مورد توجه کافی باشد. باید برنامه قوی برای آن داشته باشیم و در هوش مصنوعی اگر به موقع اقدام کنیم مانند نانو، رشد چشمگیر خواهیم داشت؛ همانطور که جزو پنج کشور اول دنیا در حوزه نانو هستیم. البته ما در این حوزه‌ها علم و دانش داریم، اما تولیدات محصولات ما نسبت به دانش عقب‌تر است.
وزیر کشور ادامه داد: اگر به موقع عمل کنیم، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود. در حوزه هوش مصنوعی بیش از این‌ها باید تلاش کرد. در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم می‌توانند این نقشه را عملی کند  و تقسیم کار ملی لازم است که هر بخش بداند باید برای هم افزایی بیشتر چه اقدامی انجام دهد. در حال حاضر این موضوع کمبود ماست.
سردار وحیدی با اشاره به اینکه باید اهدافی مشخص برای توسعه دانش و علم هوش مصنوعی تعریف شود، گفت: یکی از کشورها که از ما هم خیلی دور نیست، حدود ۲۹ میلیارد دلار درآمد از هوش مصنوعی برای خودش تعریف کرده است. اگر هدف اقتصادی برای توسعه هوشمندسازی تعریف کنیم  کششی برای توسعه حوزه فناورانه به طور کلی خواهد بود. علاوه بر هدف اقتصادی باید اهداف کاربردی را هم مطرح کرد.
وزیر کشور با بیان اینکه فهرستی از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در وزارت کشور تعریف شده است، اظهار کرد: ما هم در کشور حوزه‌های مختلفی را تهیه کرده ایم. از نقش این علم در برگزاری انتخابات تا  مقابله با جرایم سازمان یافته و… که نیازمندی‌های ماست. تهیه فهرست محصولات مورد نیاز اهمیت دارد. همه فعالیت‌های هوش مصنوعی باید هدف محور و محصول محور باشند. امروز ما در حوزه فناوری و نانو وضعیت خوبی داریم، اما محصول کافی ارائه نشده است. هدف اقتصادی نیز در این علوم به خوبی تعریف نکرده‌ایم تا بدانیم چقدر از اقتصاد دانش بنیان باید با دانش نانو و هوش مصنوعی داده شود و عین همین مسئله در هوش مصنوعی هم مطرح است. اگر در هوش مصنوعی نیز چنین چیزی تعریف شود، کار برای اساتید و دانشجویان راحت‌تر خواهد شد.
وزیر کشور ضمن اشاره به اینکه در علوم پایه و ریاضیات ضعف داریم و جذب و علاقه در این حوزه‌ها کم است، عنوان کرد: باید این حوزه‌ها تقویت شود.دچار مشکلاتی در جذب دانشجو در این رشته‌ها هستیم. هوش مصنوعی از آن جایگاه‌هایی است که به برخی حوزه‌های دانشی ما کمک بزرگی خواهد کرد.
سردار وحیدی خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه نقشه راه را روشن کنیم خیلی نباید عقب بیفتیم. اگر دیر اقدام کنیم حتما از دیگران عقب خواهیم ماند. جز بحث فلسفی پیرامون این علم که می‌گویند شاید هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، روشن است که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین انسان شود، اما واقعا می‌تواند تلفیق دانشی ایجاد کرد و این دانش را گسترش داد.
سردار وحیدی افزود: بحث داده‌ها نیز در این علم مهم است. بدون داده سامان یافته توسعه هوش مصنوعی در عمل موضوعیت پیدا نمی‌کند. باید زمینه‌های کاربرد این علم ایجاد شود و برای همین می‌گویم نقشه راه لازم است. ارزش هوش مصنوعی در ساخت دنیای آینده مهم است. اگر غفلت کنیم و تکنولوژی‌هایی که امروز داریم را در هوش مصنوعی تعریف نکنیم، نمی‌توانیم از همان تکنولوژی‌ها هم دیگر استفاده کنیم.
سردار وحیدی یادآور شد: من به این کنفرانس آمدم تا بگویم مسئله دانش هوشمندسازی و هوش مصنوعی اهمیت دارد و از فعالان این دانش تقدیر و تشکر می‌کنم. اگر کمکی از دست من برآید در خدمت هستم. شهر هدشمند، بحران و مسائل بحرانی، مقابله با جرائم از جمله جرائم مرتبط با جعل از جمله موضوعاتی است که به کمک هوش مصنوعی و دانش افراد در این کارها نیاز داریم.
وزیر کشور ادامه داد: باید در حوزه هوش مصنوعی محصول محور و با نقشه راه پیرامون دانش، تولید محصول پیش رفت. حتما متناسب با این علم لازم می‌شود میان رشته‌ای‌های تازه‌ای تعریف کرد. این علم لبه تکنولوژی خواهد بود. همانطور که دهه قبل عصر اطلاعات و دانایی بود حالا عصر هوش مصنوعی است. باید سامان دهی و نظمی ایجاد کرد و زیست بومی برای هوش مصنوعی تعریف شود. هوش مصنوعی زیست بوم ساز است و در آن زیست بوم هم رشد خواهد کرد و در غیر این صورت رشد نمی‌کند.

 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد؛
ضرورت بکارگیری توان دانشگاه برای تمرکز در زمینه های هوشمندسازی

دکتر سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند با بیان اینکه در برنامه دانشگاه موضوع هوشمندسازی اولویت است، گفت: به طور قطع یکی از زمینه های راهبردی که دانشگاه باید تمام توان خود را بکار ببندد هوشمندسازی است.
وی با بیان اینکه دنیا با قدرت سرسام آوری در زمینه هوشمندسازی پیش می رود، گفت:‌ در حال حاضر هم رقابت بین چین و امریکا بر سر هوشمندسازی و ... است.
وی گفت: آینده از آن کسانی است که در زمینه هوشمندسازی قدرتمندتر باشند و توانایی بیشتری عرضه کنند بنابراین با توجه به این موضوع بنا داریم که دانشگاه باید در زمینه های آموزش، فناوری و پژوهش به سمت هوشمندسازی حرکت کند.
دکتر قدسی پور با بیان اینکه همه کشورها، ملتها و دولتها به طور عادی یک حرکتی در این جهت دارند، تاکید کرد:  طی چندسال اخیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تمرکز زیادی برای ورود به این مسئله داشته است.
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کرد،  گفت: باید همت کنیم جهت گیری و تشویق ها را در هوشمندسازی بیشتر کنیم.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر،‌بامسئولان صحبت کردیم تا در قالب برنامه راهبردی آموزش، پژوهش و فناوری  دانشگاه را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم. 
وی افزود: کشورهای همسایه در زمینه دانشگاه های هوشمند فعالیت می کنند و ما باید نیز در این زمینه به خوبی ورود کنیم.
وی تاکید کرد:  ما زمینه های مختلفی در دانشگاه داریم چون باید مطالبه گر باشیم تا اول دانشگاه بعد کشور را با سرعت بیشتر در زمینه هوشمندسازی پیش ببریم.

 
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
دانشگاه می تواند در زمینه هوش مصنوعی الگو باشد

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه می تواند در زمینه هوش مصنوعی الگو باشد.
دکتر داریوش کیانی رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند گفت: دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر این دانشگاه در  مسائل هوش مصنوعی پیشتاز بوده است.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پتانسیل بسیار خوبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. امیدواریم با ایجاد رابطه های خوب و دو طرفه میان دانشگاه و صنعت این حوزه مورد توجه بیشتری به قرار بگیرد.
وی افزود: هوش مصنوعی تجلی علم ریاضیات است. اکنون با ظهور هوش مصنوعی دانشکده های ریاضی و علوم کامپیوتر مورد توجه دانشجویان قرار گرفته اند. امروزه دانشجویان هوشمندانه رشته علوم کامپیوتر را انتخاب می کنند. دانشجویان هوشمندانه تر از مسوولان به سوی این علم حرکت کرده اند. امیدواریم دستگاه ها و مسوولان نیز هوشمندانه به این موضوع ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر هوش مصنوعی در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: همچنین ۵سال است دانشجویان پزشکی ما علاقمندند رشته دوم خود را علوم کامپیوتر انتخاب کنند.
وی گفت: دانشجویان هوشمند جلوتر از مسئولان در حال حرکت هستند.

 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛

تجمیع سامانه های حمل و نقل باید با یکدیگر

دکتر شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس گفت: توسعه حمل و نقل در تمام کشورهای مهم دنیا به عنوان زیرساختی برای مسائل اقتصادی مطرح است از اینرو استفاده از فناوری های نوینی مانند هوش مصنوعی جزو سیاست های تمامی کشورها قلمداد می شود. در ایران نیز پیرامون این مساله طی چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است اما برای اجرای کامل آن راه طولانی در پیش رو داریم.
وی افزود: جدا از در نظر گرفتن مسائلی مانند ایمنی، سرعت و راحتی، باید مسائل محیط زیستی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرند. هر ابزاری که به نوعی کمکی به این مساله کند، مورد اقبال قرار می گیرد. هم اکنون حمل و نقل ترکیبی در دستور کار همه جوامع در سطح محلی، کشوری و بین المللی قرار گرفته است و تفاهم نامه های دو جانبه و چند جانبه ای پیرامون تحقق این مهم منعقد کرده اند. ما نیز باید سیاست و جایگاه مشخصی پیرامون این مساله در کشور مد نظر قرار دهیم.
وی یادآور شد: اکنون در ناوگان های هوایی کشورمان از سیستم های هوشمند و هوش مصنوعی استفاده می کنیم اما هنوز در حمل و نقل جاده ای روش های سنتی بکار گرفته می شوند از این رو ضرورت دارد در برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این مساله توجه کنیم و آینده نگری داشته باشیم و ملزمات این کار را فراهم کنیم. آینده از آن کشورهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی از خودروهای خودران استفاده کنند. کشور ایران نیز باید به این سمت پیش برود و در این زمینه باید از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان حمایت ویژه ای داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی طرح جامع برای حمل و نقل برون شهری و جاده ای در نظر گرفته ایم. باید قابلیت های این حوزه را توسعه دهیم. در حال حاضر سامانه های حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی مان خوبی داریم . هر یک از این سامانه برای خودشان فعالیت می کنند. این سامانه ها باید با یکدیگر تجمیع شوند.
افندی زاده گفت: همچنین ما در زمینه هوشمند سازی مدیریت اطلاعات، ذخیره سازی و تبادل اطلاعات، هومشند سازی مدیریت بار و ناوگان تجاری، پایش سیستم حمل و نقل، توسعه نظارت جاده ای به منظور ثبت تخلفات جاده ای، توسعه سامانه های حمل و نقل مسافربری و باربری و … اقداماتی انجام خواهیم داد.

 
دکتر «مهدی تشکری» دبیر کنفرانس؛
کاهش خسارت های مالی و جانی جاده ها با بکارگیری از هوش مصنوعی

دکتر مهدی تشکری، نیز در این کنفرانس گفت: امروزه خودروسازان بزرگ و قدرتمند دنیا برای تولید خودرو نیازمند بکارگیری تکنولوژی های نوین به ویژه هوش مصنوعی هستند. بکارگیری از این تکنولوژی میزان خسارت مالی و جانی و معلولیت ها را کاهش می دهد و نقش بسیار زیادی در کاهش آثار مخرب محیط زیست برعهده دارد.
وی افزود: اکنون ایران پتانسیل های زیادی در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی دارد اما متاسفانه کمتر از این پتانسیل ها بهره برده ایم. متاسفانه طی دو سال اخیر با وجود پیگیری های زیاد هنوز از حمایت های دو شرکت خودروسازی بزرگ ‌ایران در این زمینه بی بهره هستیم.
دکتر مهدی قطعی، دبیر برگزاری این کنفرانس نیز گفت:  در این کنفرانس ۶۳ نفر هیات علمی(۲۹ هیات علمی داخلی و ۳۴ هیات علمی خارجی) حضور یافته اند. از این میزان ۷ نفر از کشور آمریکا و ۱۲ نفر از انگلستان، کانادا و استرالیا (هر کشور چهار عضو هیات علمی) حضور دارند.
وی افزود: ۹۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ما برای داوری تخصصی این مقالات از ۱۷۸ داور تخصصی حوزه های مختلف مهندسی برق، صنایع، عمران، مکانیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، آمار و مدیریت دعوت به عمل آوردیم که هر داور به طور متوسط داوری ۳.۳ مقاله را انجام داده است. در نهایت ۳۵ مقاله انگلیسی و ۸ مقاله فارسی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.