توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ مدلی علمی برای برنامه‌ریزی در ساختار سلسله‌مراتبی هلدینگ‌ها و سازمان‌های بالادستی ارائه شد

 | تاریخ ارسال: 1402/9/22 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند مدلی علمی برای برنامه‌ریزی در ساختار سلسله‌مراتبی هلدینگ‌ها و سازمان‌های بالادستی ارائه دهند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فراز صالحی دانش‌آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارائه مدلسازی برای انتخاب و برنامه‌ریزی پورتفولیو پروژه در شرکت‌های هلدینگ» گفت: ایده اصلی این طرح از طریق مشاهده نزدیک صنعت و سابقه همکاری با شرکت‌های هلدینگ و مادرتخصصی به دست آمد.
وی افزود: بسیاری از شرکت‌های فعال در صنایع چه در ایران و چه در جهان زیرمجموعه شرکت‌های هلدینگ، مادر تخصصی یا سرمایه‌گذاری هستند که هلدینگ‌ها  با داشتن سهام حداکثری و اکثریت اعضای هیأت مدیره، به تصمیمات برنامه‌ریزی در شرکت‌های تولیدی و عملیاتی تاثیر می گذارند در واقع تصمیمات سطح کلان، تصمیمات عملیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: با توجه به اینکه هلدینگ‌ها به عنوان سازمان بالادستی این شرکت‌ها در سطح عملیات هستند، سیاست‌های اتخاذی توسط  آنان ‌ برنامه‌ریزی شرکت‌های پایین‌دست در سطح عملیات را در جهت حرکت در مسیر آن سیاست تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی گفت: پروژه‌های توسعه مهمترین تصمیمات شرکت‌ها هستند که مسیر آینده آن را نیز شکل می‌‎دهد. پس انتخاب و برنامه‌ریزی پروژه‌هایی که بتواند مسیر توسعه کسب و کار و شرکت را به نحو احسن شکل دهد و در عین حال به مسیر تعیین شده هلدینگ بالادستی نیز کمک کند بسیار مفید خواهد بود.
وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها در دنیا به دلیل همین عدم ناهماهنگی در سرمایه‌گذاری و اجرا با وجود توانایی بالا با شکست مواجه شده اند، گفت: تحقیق حاضر را می‌توان به جرأت اولین تحقیق در ادبیات این حوزه اشاره کرد که سیاست‌گذاری و اجرا را با برنامه‌ریزی ریاضی در نظر گرفته است و صرفا از حالت توصیفی و کیفی که به سختی قابل ارزیابی است خارج کرده است.
وی اضافه کرد: بخصوص در کشور ما، ایران که محدودیت منابع مالی در سال‌های اخیر بالا و بهره‌وری در برنامه‌ریزی یک نیاز ضروری برای کسب و کارها است؛ تحقیق حاضر برای برنامه‌ریزی بهره‌ور بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
صالحی عنوان کرد: در ایران شرکت‌های بزرگ و چند کسب و کاره بسیاری مانند شستا، مپنا و غیره وجود دارد که نیاز دارند که شرکت‌های زیر مجموعه و شرکت مادر هماهنگ در راستای سیاست‌های مشخص حرکت کنند.
وی با بیان اینکه روش کار ما مبتنی بر برنامه‌ریزی ریاضی و مدلسازی ریاضی مسئله بود، گفت: این پروژه در تمام شرکت‌ها و سازمان‌هایی که ساختار سلسله‌مراتبی دارند، یعنی شرکتی مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه  را دارد و یا سازمانی که متولی یکسری سازمان‌های دیگر است قابل اجراست.
وی افزود: ما ایده را در شرکت‌های هلدینگ مطالعه کردیم و بسیاری از سازمان‌ها همانگونه که اشاره شد در قالب چنین ساختاری قرار دارند پس سازمان یا شرکت بالادستی است که باید از این تحقیق و ایده بهره گیرد.
صالحی خاطر نشان کرد: هلدینگ برای برنامه‌ریزی در قالب شرکت‌های زیرمجموعه خود، وزارت‌خانه‌هایی مانند وزارت صنعت برای پیاده‌سازی سیاست‌های بالادستی یا حتی دانشگاه برای بودجه‌بندی و سیاست‌های آموزشی در دانشکده‌های خود می‌توانند از این تحقیق بهره گیرند. گرچه مدل ارائه شده برای بودجه‌ریزی و انتخاب پروژه است ولی ایده آن می‌تواند برای هماهنگی اجرا در سیاست‌ها و استراتژی‌های بالادستی از هر نوع بهره ببرد.
این محقق اعلام کرد: برای صنعتی شدن نیاز است که سازمان‌ها اعلام آمادگی کنند و من مطمئنم چنین رویکردی یکی از معضلات جدی در شرکت‌ها و سازمان‌هایی با چنین ساختاری است.
وی عنوان کرد: مهمترین کاربرد آن برای برنامه‌ریزی در ساختار سلسله‌مراتبی مانند شرکت‌های هلدینگ و سازمان‌های بالادستی است.
گفتنی است، اساتید راهنمای این پروژه دکتر سید محمد جواد میرزاپور آل هاشم و دکتر سید محمد معطر حسینی  عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیرهستند.