تصفیه پساب های شور با روشی جدید توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1399/6/25 | 
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با بررسی کاربرد همزمان فرآیندهای یون‌زدایی خازنی (CDI) و اکسیداسیون با UV به نمک‌زدایی و تصفیه پساب شور برسند.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجتبی ابراهیمیان مشهدی دانش اموخته  دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « بررسی کاربرد همزمان فرآیندهای یون‌زدایی خازنی (CDI) و اکسیداسیون با UV به منظور نمک‌زدایی و تصفیه پساب شور» گفت:  هدف از انتخاب این طرح بررسی هم‌افزایی دو فرآیند یون‌زدایی خازنی و اکسیداسیون پیشرفته به منظور حذف همزمان نمک و آلاینده آلی از آب بوده و این تحقیق برای اولین بار در دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی با اشاره به نتایج این طرح گفت: نتایج حاصل از انجام آزمایش‌ها نشان دادند که ترکیب این دو فرآیند می‌تواند برای تصفیه پساب‌های آلوده به نمک و آلاینده‌های آلی راهگشا باشد و این پژوهش به عنوان اولین تحقیق در این زمینه، نتایج امیدوارکننده‌ای را ارائه داد.
ابراهیمیان مشهدی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این فرآیند بر روی آلاینده‌های دیگر در آینده‌ای نزدیک، میزان اثربخشی آن در حذف آلاینده‌های مختلف بررسی شود تا در نهایت، روشی کاربردی در تصفیه پساب‌های شور داشته باشیم.
دانش اموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توضیح روند اجرای این پروژه گفت: در این تحقیق در ابتدا شرایط بهینه عملیاتی در فرآیند نمک‌زدایی از آب شور حاصل شد؛ سپس تلاش کردیم تا در این شرایط بهینه عملیاتی، میزان حذف آلاینده آلی در کنار نمک از آب سنجیده شود. در نهایت این روش قادر بود تا بیش از ۵۰ درصد از نمک و ۷۰ درصد از آلاینده  آلی را از آب حذف کند
وی با بیان اینکه طی انجام پروژه به چالش هایی برخوردیم، عنوان کرد: در حین انجام آزمایش‌های این طرح مشکلات زیادی رخ داد، از جمله کمیاب‌بودن برخی مواد شیمیایی مورد نیاز در پروژه و یا هزینه‌های زیاد برخی آنالیزهای مورد نیاز که با تدابیر اساتید راهنما این مسائل به بهترین شکل رفع شدند.
وی با بیان اینکه  نتایج این پژوهش و تحقیق‌های تکمیلی آینده می‌تواند گام بلندی را در توسعه روشی موثر و به صرفه در تصفیه آب بردارد تا مشکلاتی نظیر کمبود آب را حل کند، بیان کرد:همچنین نتایج این طرح منجر به جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط پساب‌های مختلف خواهد شد.
وی ادامه داد: چون این کار یک تحقیق اولیه است، نیاز است تا پژوهش‌های تکمیلی در این زمینه صورت بپذیرد تا در نهایت این روش به بازدهی مناسب خود برسد و سپس برای صنعتی‌شدن آن تصمیم‌های مقتضی گرفته شود؛ اما با توجه به نتایج حاصل‌شده پیش‌بینی می‌شود که این روش بتواند به روشی کاربردی در تصفیه آب تبدیل شود.
وی با اشاره به ویژگی های این طرح گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان به مواردی هم‌چون مصرف نسبتا کم انرژی و هزینه برای تصفیه آب، سازگاری با محیط زیست، امکان استفاده برای حذف آلاینده‌های گوناگون و داشتن روند عملیاتی بسیار ساده و کارآمد اشاره کرد.
وی با بیان اینکه  این تحقیق تا کنون در هیچ جای دنیا انجام نگرفته، بیان کرد: برای اولین بار در این پژوهش اثر هم‌افزایی دو فرآیند یون زدایی خازنی و اکسیداسیون پیشرفته برای تصفیه پساب شور بررسی شده است.
ابراهیمیان مشهدی خاطر نشان کرد: این طرح قابلیت این را دارد که در آینده‌ای نه چندان دور با رسیدن به شرایط عملیاتی بهینه، با صرف انرژی و هزینه کمتر نسبت به روش‌های کنونی، آب‌های آلوده به نمک و آلاینده‌های آلی را تصفیه نماید و از آسیب‌های مختلف به محیط زیست جلوگیری نماید .
وی با اشاره به کاربردهای این پرو ژه گفت: این پروژه می‌تواند در صنایع مختلفی که در آنها از آب در شکل‌های مختلف استفاده می‌شود، به کار گرفته شود. به این صورت که می‌توان از روش ارائه‌شده برای تصفیه آب مورد نیاز کارخانجات مختلف و یا پساب خروجی از آنها پیش از دفع به محیط زیست استفاده کرد تا مشکلاتی هم‌چون کمبود آب و آلودگی محیط زیست تا حدودی رفع شوند.
گفتنی است :اساتید راهنمای این پروژه دکتر بهرام دبیر، دکتر مهرداد مظفریان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر مجید محسنی از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا  بودند.