دکتر اقبال شاکری، نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی: لزوم توجه ویژه جهاد دانشگاهی به بودجه ۱۴۰۱ و برنامه پنج ساله هفتم؛ در کنار تقویت فرهنگ جهادی

 | تاریخ ارسال: 1400/5/12 | 
 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، همزمان با فرا رسیدن شانزده مرداد ماه که مصادف با چهل و یکمین سالگرد تأسیس نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی می باشد، مصاحبه ای کوتاه با جناب آقای دکتر اقبال شاکری، که از جهادگران پیشکسوت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو سابق در شورای اسلامی شهر تهران و در حال حاضر عضو مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشند؛ در خصوص فعالیت­ها، دستاوردها و اهداف پیش روی این نهاد صورت گرفته که به شرح زیر می باشد:
 
  1. ضمن عرض سلام و تبریک به مناسبت عید غدیر خدمت شما، در آستانه سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان اولین سوال از خدمت جنابعالی، لطفا بفرمایید دستاوردها و فعالیت­های جهاددانشگاهی را از ابتدا و بویژه در سال های اخیر چگونه ارزیابی می فرمایید؟
بسم الله الرحمن الرحیم، پیشاپیش سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی را به همه جهادگران عرصه خدمت دانشگاهی تبریک عرض می کنم.
بیشتر از آن که به دستاوردهای جهاد دانشگاهی بپردازم، نفس وجود «جهاد دانشگاهی» را موثر میدانم. همان طور که از کلمه «جهاد دانشگاهی» برمی آید، این نهاد یک مفهوم متعالی و مقدس را وارد عرصه دانشگاهی کرده است. بنابراین فارغ از اینکه جهاد دانشگاهی چه اقداماتی را انجام داده است، هر سازمان، تشکیلات و گروهی که از این مفهوم «جهادی» برای پیشبرد حوزه علم وفناوری استفاده کند به نظر من به خودی خود جایگاه مطلوبی دارد. به همین دلیل هم هست که بنده در مجلس فراکسیون جهاد سازندگی را راه اندازی کردم و در جلسه ای که چند روز پیش با رئیس جمهور منتخب، جناب آقای دکتر رئیسی داشتیم، رئیس مجمع نمایندگان تهران پیشنهاد ایجاد وزارت جهادسازندگی را به ایشان تقدیم کردند.

بنابراین این سازمان با پیشینه خوب و تأثیرات مثبتی که در اذهان دانشگاهیان، مردم، فارغ التحصیلان و دانشجویان دارد، اصل جایگاهش به اندازه کافی موضوعیت دارد که مورد توجه قرار بگیرد، در ضمن تمام فعالیت هایی هم که اضافه بر آن انجام داده است همگی در راستای اهدافش بوده و قابل تقدیر است.
به طور مثال در فعالیت­های فناورانه در حوزه پزشکی، صنعتی، کشاورزی و نانو کارهای ارزنده ای انجام گرفته است و بخشی اش را هم اینجانب شخصا در جریان هستم.
با این وجود این ها همه مبتنی بر روحیه جهادی این سازمان است که هم اکنون در مجموعه جهاد دانشگاهی در حال انجام می باشد.
 
۲- سوال دوم بنده معطوف به بخش انتهایی صحبت های جنابعالی است، نقش و عملکرد جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد کارآفرین و خود اتکا که همواره رهبری نیز تأکید داشتند که باید پلی میان دانشگاه و صنعت باشد، در حوزه های فناورانه و پیشرفت های علمی چگونه می بینید؟
به علت اینکه سازمان های فناورانه زیادی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده ها، مراکز رشد، مراکز فناوری، اندیشکده های آینده پژوهی و سیاستگذاری تشکیل شده است، که همگی در حوزه دانشگاهی و علم و فناوری فعالیت می کنند؛ به عقیده من فارغ از اینکه جهاد دانشگاهی خودش به مانند یک شرکت دانش بنیان عمل کند و به کارهای اجرایی اهتمام بورزد که البته آن هم قابل تقدیر است؛ بنظر ما می بایست جایگاه جهاد دانشگاهی در مرتبه ای بالاتر از این قرار بگیرد و به عنوان یک «سیاست­گذار حوزه فناوری و دانشگاهی» عمل کند و بتواند در حوزه­های «پیشرفت و حکمرانی» رویکردهای جهادی را در جامعه دانشگاهی ترویج بکند. به نظر من این بهترین کاری است که از جهاد دانشگاهی برمی آید و می­تواند انجام بدهد.
متأسفانه هم اکنون جهاد دانشگاهی در وزارت علوم و وزارت بهداشت هیچ جایگاه تعریف شده ای ندارد.
جهاد دانشگاهی باید بتواند این جایگاه را به دست بیاورد همچنین می بایست در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کرسی های بیشتری داشته باشد و سعی کند ضمن حفظ جایگاه کنونی آن را نیز تقویت نماید.
 
 
۳- همان طور که مستحضر هستید به غیر از حوزه پژوهش، فناوری و اشتغال زایی، جهاد دانشگاهی در حوزه های فرهنگی و آموزش هم فعالیت می کند، نقشی که جهاد دانشگاهی در این حوزه ها ایفا نموده است را چگونه ارزیابی می فرمایید؟
 
به علت اتفاقی که در دوران سازندگی برای جهاد دانشگاهی رخ داد، این نهاد مورد کم لطفی واقع شد و رفته رفته نقشآن در حوزه فرهنگی کوچک و کوچک تر شد و تبدیل به جزئی در مقابل فعالیت های دیگر گردید به طوری که در کنار بخش هایی مثل معاونت فرهنگی دانشجویی، نهاد مقام معظم رهبری، بسیج اساتید و انجمن های دیگر فرهنگی به فعالیت می پردازد و تنها در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه حضور دارد که البته این مسأله ی خوبی است.
به نظر می رسد در این حوزه هم همچون اصلی که در بخش قبلی عرض کردم، جهاد دانشگاهی باید مطالبه گری کند، چرا که با این تعدد نهادهای فرهنگی و فضای محدودی که وجود دارد اینکه مجددا یک سرمایه گذاری سنگینی در این عرصه بشود شاید جوابگو نباشد.
به نظر من جهاد دانشگاهی باید براساس همان روحیه جهادی اش، مطالبه گری موضوعات فرهنگی را در دانشگاه ها برعهده بگیرد و دایره این مطالبه­گری از رؤسای دانشگاه­ها، وزیر علوم و وزیر بهداشت گرفته تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت وزیران و حتی ریاست جمهوری را نیز می تواند در بربگیرد.
به نظر من، جهاد دانشگاهی این معضل را در حوزه فرهنگی بهتر می­تواند پیگیری و به سرانجام برساند.
 
همچنین مأموریت انجام چند زمینه کاری مشخص، محوری و سراسری را همچون کرسی های آزاد اندیشی، مناظره و مسابقات و جشنواره های حوزه قرآنی را به دست بگیرد چرا که شاید در حوزه های عمومی به دلیل تعدد بازیگران فرهنگی خروجی های موثری اتفاق نیفتد.
 
۴- به عنوان آخرین سوال و در راستای گفته های جنابعالی در بخش های قبلی و جمع بندی مطالب مطرح شده، به نظر شما جهاد دانشگاهی به منظور ارتقای جایگاه خود در حوزه­های مختلف به ویژه حوزه پژوهش و فناوری چه مسیری را باید طی کند و جنابعالی و همکاران شما به عنوان نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی چه حمایت هایی را می­توانید در این راستا از این نهاد انقلابی داشته باشید؟
ظرفیت هایی خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد و مجلس هم در بودجه ۱۴۰۰ حمایت هایی را از آن داشت.
در این راستا پیشنهاد جدی بنده به جناب آقای دکتر طیبی و هیئت رئیسه محترم جهاد دانشگاهی این­است که از همین الان در دو حوزه پیگیری و فعالیت مستمر داشته باشند؛ ابتدا «بودجه ۱۴۰۱» و مورد بعدی «برنامه پنج ساله هفتم توسعه» و ما هم آماده هستیم که در این بخش حمایت لازم را داشته باشیم. البته این عزیزان جلساتی در مجلس تشریف آورده اند که بنده به واسطه حضور در کمسیون عمران در خدمتشان نبودم، اما انشاالله مجلس به طور کلی این حمایت را خواهد داشت و ما می­توانیم در قالب پیشنهادات، این حمایت ها را مطرح نمائیم. به نظر بنده پیگیری مستمر این دو موضوع از هم اکنون، مهمترین کاری است که جهاد دانشگاهی می تواند جهت نیل به اهداف مد نظر دنبال نماید و ماهم در این راستا کمک خواهیم کرد.